Žáci ve škole
Zdroj: Pixabay

Romové tvoří téměř 4 % žáků základních škol, ve speciálních programech jich je neúměrně víc

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejnilo výsledky šetření o počtu romských žáků ve školách za loňský školní rok. Podle kvalifikovaných odhadů ředitelů škol tvoří romští žáci 3,9 % všech žáků základních škol v České republice.

Reálná situace se výrazně liší podle regionů. Nejvyšší zastoupení romských žáků je v Ústeckém kraji (14,1 %), následovaném Karlovarským (8,3 %) a Moravskoslezským krajem (6,9 %). Naopak v Praze tvoří romští žáci pouze 1 % školáků, nízké zastoupení má také Zlínský kraj a Kraj Vysočina (shodně 1,4 %).

I přes dlouhodobé snahy o inkluzi data ukazují, že romští žáci jsou stále nadměrně zastoupeni ve speciálních vzdělávacích programech. Zatímco 85,4 % romských dětí se vzdělává podle běžného rámcového vzdělávacího programu, 12,6 % jich je zařazeno do programu s upravenými výstupy a 2 % do programu pro základní školy speciální.

Alarmující je zjištění, že romští žáci představují 30,4 % všech dětí vzdělávaných v programech pro žáky s lehkým mentálním postižením, přestože v celkové populaci žáků tvoří necelá 4 procenta.

Šetření také odhalilo, že v České republice existuje 79 základních škol, kde romští žáci tvoří více než polovinu všech žáků, přičemž na 16 školách přesahuje jejich podíl 90 %. Tyto údaje naznačují přetrvávající problém segregace ve vzdělávacím systému.

Ministerstvo školství zdůrazňuje, že pravidelný monitoring situace je součástí dlouhodobého úsilí České republiky o naplňování rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci D. H. a ostatní proti České republice z roku 2007. V tomto případu soud rozhodl, že Česká republika diskriminovala romské děti jejich nepřiměřeným umisťováním do zvláštních škol.

Ministerstvo upozorňuje, že údaje vycházejí z kvalifikovaných odhadů ředitelů škol a nejsou oficiální statistickou evidencí. Výsledky tedy mohou být ovlivněny mírou subjektivity jednotlivých hodnotitelů, přesto poskytují důležitý náhled na přetrvávající nerovnosti v českém vzdělávacím systému.

Nemělo by se to sdílet?

Sdílet na
Zdroj: MŠMT