Schillerová průzkum ANO na FB
Zdroj: koláž D.P., ANO

ANO v pasti vlastního průzkumu: Schillerová odmítla komentovat Trumpa

Předsedkyně poslaneckého klubu ANO Alena Schillerová ve čtvrtečním rozhovoru pro Seznam Zprávy odpovídala vyhýbavě na otázky týkající se Donalda Trumpa, zatímco hnutí ANO na sociálních sítích aktivně zjišťuje názory svých voličů na stejné téma.

„Pane redaktore, jsme tady na jižní Moravě. Já jsem plná všech těch informací a podnětů a dotazů občanů. A jsem tady od toho, abych prostě v případě, když ve volbách získáme většinu, tak jsem se zapojila do řešení problémů této země. Bydlení, energie, daňová problematika, EET, šedá ekonomika a takhle. To jsou priority.“ Takto odpověděla Schillerová na otázku o Donaldu Trumpovi a jeho posledních krocích.

Až na opakovaný dotaz redaktora, který připomněl kšiltovky hnutí ANO odkazující na Trumpův styl, Schillerová nakonec přece jen zareagovala: „Donald Trump je silný lídr, silný prezident, který bojuje za zájmy své země a my chceme jako hnutí ANO, až vyhrajeme volby, bojovat za zájmy této země. Tečka.“

Vyhýbavé odpovědi a nakonec jedna kryptická věta shrnující postoj k americkému prezidentovi působí zvláštně ve světle toho, že hnutí ANO aktivně sbírá názory svých voličů na Trumpa. Na svém facebookovém profilu totiž hnutí šíří dotazník: „Nový dotazník je tady. Chceme znát Váš názor. Myslíte si, že je cena dálniční známky adekvátní? A jaké máte pocity z prezidenta Trumpa?“ láká ANO k vyplnění průzkumu s odkazem na stránku „chcemelepsiczesko.cz“.

Moderní politický marketing v podání ANO tak nabízí zajímavý pohled do zákulisí formování politických postojů. Schillerová spojila Trumpa se silným lídrem, ale nijak konkrétně nehodnotila jeho aktuální kroky, ani neprezentovala vyprofilovaný postoj. Spíše představila obecnou frázi, která může Trumpovy příznivce potěšit, ale kritiky neurazit.

Když redaktor zmínil inspiraci Donaldem Trumpem, a především červené kšiltovky, které jsou podobné těm s Trumpovým sloganem MAGA, Schillerová se otázce vyhnula a přešla do protiútoku: „Ne, my rozdáváme kšiltovky Silné Česko. Máte něco proti silnému Česku, pane redaktore?“

Celá scéna ilustruje, jak dnešní politické strany komunikují. Nejprve sbírají data od voličů a pak pečlivě formulují názory, které neodradí žádnou část vlastní voličské základny. Vzhledem k tomu, že jak Trumpovi příznivci, tak odpůrci se mohou nacházet mezi voliči ANO, je bezpečnější zůstat u obecných frází, dokud strana nezjistí, co je pro její voliče přijatelné.

Andrej Babiš přitom v minulosti opakovaně vyjadřoval Trumpovi sympatie a dokonce se s ním osobně setkal. V kontextu nedávných událostí a „změně kurzu“ americké zahraniční politiky, ale není jisté, zda všichni voliči ANO stále vnímají Trumpa stejně pozitivně jako před jeho znovuzvolením.

Nemělo by se to sdílet?

Sdílet na
Zdroj: FB, Seznam Zprávy