Náhledový obrázek czeXperiment
Zdroj: YT/czeXperiment

YouTube experiment odhalil, jak snadno lze manipulovat se seniory před volbami

YouTube kanál czeXperiment realizoval unikátní volební experiment, ve kterém testoval náchylnost českých seniorů k politické manipulaci. Tvůrci vytvořili dvě fiktivní kampaně s totožnými kandidáty, přičemž jedna kampaň musela dodržovat pravdivost, zatímco druhá mohla používat jakékoliv manipulační techniky.

Experiment cílil na seniory jako nejpočetnější voličskou skupinu v České republice, která je podle průzkumů často terčem špinavých manipulačních praktik. Tvůrci chtěli zjistit, zda čeští senioři zvolí „lež, manipulaci a populismus“, nebo manipulačním trikům odolají.

Jedna kampaň pracovala s realistickými sliby – „nechci vám slibovat nesplnitelné“ a „nedokážu a nechci vám splňovat nesplnitelné“. Druhá kampaň naopak používala populistické sliby typu „dal bych tady plus 1000 plus 13. důchod“ bez zdůvodnění financování, kandidát si přivlastňoval status lékaře a používal strach z války.

Z experimentu vyplývaje rozdílné reakce seniorů. Zatímco někteří preferovali realistické přístupy – „obnovíme slušnost“, jiní se nechali strhnout populistickými sliby – „zrušíme drahotu, zastavíme migraci, to bych potřeboval“.

Experiment má upozornit na manipulativní techniky používané v reálných politických kampaních a jejich dopad na rozhodování voličů. Tvůrci vyzývají diváky, aby video sdíleli se svými příbuznými, včetně těch, „kteří si myslí, že se jich manipulace netýká“.

Na projektu se podíleli dvojčata Ondřej a Martin Fingerhutovi jako kandidáti, kampaň vytvořili marketéři Jakub Hussar a Tomáš Mrkvička. Experiment podporovala mimo jiné Nadace Blíž k sobě a SEN Life & Domov seniorů ve Tmani.

Sdílet:
Zdroj: czeXperiment