Vláda v demisi minulý týden znovu schválila novelu zákona o výrobcích s ukončenou životností, která reaguje na nové unijní nařízení o bateriích. Návrh se do konce volebního období nestihl projednat v Poslanecké sněmovně, proto jej kabinet schválil opětovně v téměř totožném znění.
Zásadní změnou je zpřísnění pravidel pro celý životní cyklus baterií od výroby až po recyklaci. Zákon především řeší problematický „free-riding“, kdy osoby uvádějící baterie na trh často neplní zákonné povinnosti včetně placení recyklačních příspěvků.
„Klíčové je dodržovat princip rozšířené odpovědnosti výrobce, který pro baterie platí v České republice již řadu let a podporuje rozvoj cirkulární ekonomiky,“ uvedl ministr životního prostředí v demisi Petr Hladík (KDU-ČSL). Podle něj se problémy objevovaly zejména u dovážených baterií, například u baterií solárních elektráren, kde nebyl jasně označen výrobce.
Novela zavádí digitální „pas baterie“, stanovuje minimální obsah recyklovaných materiálů a zpřísňuje omezení nebezpečných látek. Zároveň zvyšuje cíle sběru a recyklace a definuje povinnosti pro celý dodavatelský řetězec.
Problém má konkrétní rozměr. K 31. prosinci 2024 bylo v ČR nainstalováno přibližně 211 000 solárních elektráren včetně baterií o celkové hmotnosti kolem 20 000 tun. Náklady na jejich zpětný odběr by činily zhruba 1,4 miliardy korun. U velké části baterií přitom není dohledatelné, kdo je uvedl na trh a měl by zajistit recyklaci.
„Za sběr a recyklaci baterií musí být odpovědný ten, kdo výrobek uvádí na trh, protože recyklace je nákladná a nechceme, aby její financování padlo na stát,“ zdůraznil Hladík. Ministr také připomněl strategický význam batterií pro evropský přechod na obnovitelné zdroje, kdy podle Světového ekonomického fóra je potřeba zvýšit celosvětovou výrobu baterií devatenáctinásobně.






