Vláda schválila dva klíčové návrhy ministerstva školství, které mají řešit akutní nedostatek odborníků v českém vzdělávání a veterinární péči. Programy cílí na posílení kapacit vysokých škol v období 2026-2037.
První opatření reaguje na kritickou situaci v českém školství, kde více než 16 tisíc učitelů nemá odbornou kvalifikaci, což představuje 10,4 procenta všech učitelských úvazků. Bez zásahu by se podle modelů ministerstva podíl nekvalifikovaných pedagogů na druhém stupni základních škol a středních školách mohl do roku 2035 zvýšit až na 18,6 procenta.
Program počítá s plošným navýšením počtu studentů učitelství o 10 procent do roku 2037. U nedostatkových aprobací jako matematika, informatika, fyzika, chemie a cizí jazyky se kapacity zvýší až o 20 procent. V nejproblémovějších krajích – Karlovarském, Středočeském a Ústeckém – bude navýšení ještě o dalších deset procentních bodů vyšší.
Zásadní pozornost věnuje ministerstvo školním psychologům a speciálním pedagogům. 81 procent základních škol nemá žádného školního psychologa a 69 procent postrádá speciálního pedagoga. Program proto stanovuje navýšení počtu studentů speciální pedagogiky o 20 procent a psychologie až o 50 procent.
„Chceme zajistit, aby ve školách učili kvalifikovaní odborníci, a zároveň vytvořit podmínky pro zvýšení zájmu o studium těchto klíčových oborů,“ uvedl ministr Mikuláš Bek.
Druhý program rozšiřuje podporu Veterinární univerzity Brno s cílem zvýšit počet absolventů veterinárních oborů o 15 až 20 procent ročně. Opatření reaguje na skutečnost, že přibližně deset procent veterinárních lékařů ve státní správě je ve věku 65 let a více, což může v příštích letech způsobit personální krizi.
Ministr Bek označil podporu veterinárního vzdělávání za „investici do strategické infrastruktury státu“ s přímým dopadem na bezpečnost obyvatel i české zemědělství.