České školství čelí hrozbě vážného nedostatku kvalifikovaných učitelů. Pokud nebudou přijata systémová opatření, situace se může v příštích letech dramaticky zhoršit. Toto varování přináší analýza Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, která je součástí projektu pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
„Naše analýza jasně ukazuje, že pokud se nic nezmění, čeká české školství v následujících letech vážná personální krize. Je nutné jednat okamžitě, a to jak na úrovni škol, tak státní správy,“ upozorňuje hlavní řešitel projektu Ing. Jan Koucký, Ph.D.
Současný stav je již nyní znepokojivý. Na základních školách je 10 % hodin odučeno učiteli bez odpovídající kvalifikace, na středních školách dosahuje tento podíl téměř 7 %. Bez výrazných změn by se toto číslo mohlo do roku 2035 vyšplhat až na alarmujících 21 %.
Problém prohlubuje i demografický vývoj učitelského sboru. Více než 30 % učitelů je starších 55 let a v příštím desetiletí odejdou do důchodu. Zároveň klesá počet absolventů pedagogických fakult – zatímco dříve dokončovalo studium učitelství až 4000 studentů ročně, v posledních letech se toto číslo snížilo na 3000.
Odborníci předpokládají, že ačkoliv počet žáků ve školách letos dosáhne vrcholu a následně začne klesat, nerovnováha mezi počtem učitelů a žáků bude přetrvávat. Pokud se současný trend nezmění, může v roce 2035 v českém školství chybět dalších 10 000 učitelů. Nejkritičtější situace se očekává v matematice a přírodovědných oborech, kde by podíl nekvalifikované výuky mohl přesáhnout 30 %.
Ministerstvo školství na tato zjištění reaguje konkrétními kroky. „Nedostatek kvalifikovaných učitelů je problém, který se v následujících letech může prohlubovat, pokud nebudeme jednat včas. Data tuto situaci potvrzují, a proto jsme se rozhodli poprvé přímo objednat navýšení počtu studentů učitelství na pedagogických fakultách,“ vysvětlil ministr školství Mikuláš Bek.
Mezi plánovaná opatření patří navyšování kapacit pedagogických fakult, podpora prezenčního studia učitelství a cílené stipendijní programy zaměřené na kritické aprobace jako matematika a přírodní vědy. Ministerstvo chce také zlepšit pracovní podmínky a profesní perspektivy pedagogů, aby zatraktivnilo učitelské povolání.
Děkan Pedagogické fakulty UK Antonín Jančařík zdůrazňuje, že řešení musí být dlouhodobé: „Současný stav v oblasti počtu učitelů není uspokojivý a představená data jasně ukazují, že se situace bude rychle zhoršovat. Pedagogická fakulta UK je připravena aktivně se podílet na řešení, avšak klíčová je dlouhodobá strategie. Příprava učitelů je proces na mnoho let, proto je zásadní nastavit systém tak, aby poskytl fakultám vzdělávajícím učitele záruky po celou dobu studia nově přijatých uchazečů.“