Evropská unie plánuje úpravu pravidel pro emisní pokuty automobilkám. Zatímco europoslankyně Danuše Nerudová prezentuje návrhy na zmírnění sankcí jako svůj úspěch, její kolega Filip Turek ji ve veřejném příspěvku na sociální síti X obvinil z přivlastňování cizí práce. Podle Turka návrh nevznikl zásluhou Nerudové, ale širšího tlaku frakce EPP, jejímž je členem, a spolupráce s odborníky. Turek tvrdí, že již od srpna 2024 vyjednával o možnosti započítávat flotilové emise automobilů průměrně za více let místo každého roku zvlášť.
„Paní Nerudová – a pár dalších zelených populistů – mezi signatáři dokonce chybí,“ zdůraznil Turek ve svém příspěvku, kde poukázal na svou výzvu z prosince 2024, adresovanou evropským komisařům i europoslancům. Iniciativa podle něj původně směřovala na odložení represivních pokut, které mohly automobilky stát miliardy eur. Nerudová naopak tvrdí, že právě ona svým „geniálním řešením“ přispěla k přijetí kompromisního návrhu.
Filip Turek zároveň upozorňuje na roli ministra Martina Dvořáka, který podle něj dostatečně nerozumí legislativnímu procesu v EU, a kritizuje další členy Evropského parlamentu za jejich údajnou neinformovanost. „Během grilování nových komisařů v listopadu 2024 nikdo z nich nejspíš netušil, co to flotilové emise vlastně znamenají,“ napsal Turek.
Dohoda, kterou Evropská komise oficiálně potvrdila, má pomoci automobilkám přizpůsobit se přísným emisním cílům. Pokuty za nesplnění cílů budou průměrovány a rozloženy v čase. Podle Turka je ale toto řešení stále pouze dočasnou záplatou a dlouhodobější reformy budou nevyhnutelné.