Evropská unie od 10. října 2025 zavádí nové regulace pro politickou reklamu na internetu pod názvem TTPA (Transparency and Targeting of Political Advertising). Společnosti jako Google a Meta již avizovaly, že zruší možnost zadávání politické reklamy kvůli přísnějším pravidlům.
Martin Reinisch ze Svobodných varuje, že opatření omezí politickou soutěž a zvýší náklady na volební kampaně. „Naopak z řečeného opatření budou profitovat zavedené strany nebo nové subjekty napojené na bohaté finanční skupiny,“ uvedl člen Republikového výboru strany.
Online kampaně jsou podle Svobodných relativně levné – za 20 korun lze získat tisíc zobrazení reklamy s přesným cílením na publikum. Při hypotetických senátních volbách by kandidát za 25 tisíc korun mohl oslovit každého dosažitelného voliče desetkrát, zatímco podobného výsledku outdoorovou reklamou dosáhne za stovky tisíc až milion korun.
Reinisch upozorňuje na možné nežádoucí důsledky regulace. Bez placené reklamy budou politici závislí na organickém dosahu, což může vést k častějšímu využívání falešných účtů nebo trollích farem. „Právě to může být jedním z důsledků nové regulace, která si klade za cíl větší transparentnost,“ poznamenal.
Svobodní také varují před skrytým financováním prostřednictvím optimalizace webových stránek pro vyhledávače. Náklady na SEO se nezapočítávají do volební kampaně, což podle nich „otevírá prostor pro skryté financování politických stran“.
Strana považuje politickou reklamu na internetu za nástroj, díky němuž může „politický David“ porazit „politického Goliáše“. Její zákaz vnímá jako snahu ohnout politickou soutěž ve prospěch etablovaných subjektů. „Jako každá evropská regulace má jen za cíl omezit malým vstup na trh,“ uzavřel Reinisch.