Ministerstvo školství společně s kanceláří vládního zmocněnce předložilo Radě Evropy průběžnou zprávu o plnění rozsudku ve věci D. H. a ostatní proti České republice. Dokument mapuje pokrok v oblasti desegregace romských žáků a představuje konkrétní kroky ke zlepšení jejich postavení ve vzdělávacím systému.
Klíčovým prvkem reformy je novela školského zákona, která aktuálně prochází legislativním procesem. Ta zavádí indexované financování škol – instituce s vyšším počtem sociálně znevýhodněných žáků získají více prostředků. Novela také upravuje spádovost pedagogicko-psychologických poraden a posiluje pozice školních psychologů a speciálních pedagogů.
Významným krokem je také spolupráce mezi MŠMT, Národním pedagogickým institutem a výzkumnou organizací PAQ Research, ke které se připojila i Agentura pro sociální začleňování. V rámci pilotního programu v šesti lokalitách poskytují školám a zřizovatelům podporu při desegregaci včetně metodické a finanční pomoci.
Přetrvávajícím problémem zůstává nízká účast romských dětí na předškolním vzdělávání. Na základě kulatého stolu se zástupci ministerstev, odborníků a romské komunity vzniká akční plán, který má být předložen Výboru ministrů Rady Evropy do června 2025.
Česká republika tak činí další kroky k naplnění rozsudku D. H. a ostatní, který se týká diskriminace romských žáků v českém vzdělávacím systému. Další zpráva o pokroku bude předložena koncem roku 2025.