Senátní Výbor pro zdravotnictví představil osvětový projekt Lékošmejdi.cz, který má varovat před klamavými reklamami na předražené „léčivé“ přípravky. Iniciativa senátora a kardiochirurga Jana Pirka získala podporu Všeobecné zdravotní pojišťovny a Asociace inovativního farmaceutického průmyslu.
„Mnohokrát jsem byl na policii kvůli tomu, že ‚lékošmejdi‘ ukradli mou fotku, doplnili ji smyšlenou citací a lákali přes mé jméno lidi ke koupi v uvozovkách zázračných léků. Je to jednoznačné zneužívání lidí v citlivé situaci, kterému se nemohu účinně bránit nejen já, ale ani ti, na které reklama cílí,“ vysvětluje Pirk důvody vzniku projektu.
Interaktivní web spuštěný v létě tohoto roku cílí na osoby ohrožené podvodnými praktikami. Upozorňuje na klamavé reklamy slibující zázraky v léčbě vysokého tlaku, cévních problémů nebo obezity, kde se využívají smyšlené citace odborníků a celebrit k prodeji přípravků často za tisíce korun.
Návštěvníci si mohou otestovat svou odolnost vůči klamavým reklamám a naučit se rozpoznávat agresivní prodejní praktiky. Podle Pirka je problém s „lékošmejdy“ těžko řešitelný, protože se nejedná o léky podléhající kontrole, ale o potravinové doplňky s registracemi v zahraničí.
„Nejlepším řešením je tak posilovat prevenci, tedy vědomí lidí, na které podvodníci cílí, a snažit se, aby byli proti zneužití odolnější,“ dodává senátor.
VZP projekt vítá jako ochranu před zneužíváním zdravotních potíží. „Lidé jsou stále terčem klamavých reklam, v případě přípravků slibujících řešení zdravotních problémů je to obzvlášť nebezpečné,“ říká náměstek ředitele Ivan Duškov.
David Kolář z AIFP srovnává iniciativu s bojem proti „elektrošmejdům“ a zdůrazňuje důležitost zodpovědné péče o zdraví ve spolupráci s lékaři.
Projekt se rozšiřuje do nemocnic – iniciátoři zaslali letáky do 126 nemocnic, pozitivně reagovaly například v Ostravě, Horažďovicích či Hodoníně. Web v pilotním provozu navštívilo 567 uživatelů, z nichž 75 % prošlo testem na „lékošmejdy“.






