Piráti přišli s rozsáhlým plánem výstavby tří nových městských čtvrtí na hranicích hlavního města a Středočeského kraje, které by měly vyřešit bytovou krizi v metropoli. Projekt s pracovními názvy Nové Kolovraty, Východní město a Západní město by podle strany vytvořil bydlení pro 200 tisíc obyvatel v 80 tisících bytech a pracovní místa pro dalších 70 tisíc lidí.
Klíčem k realizaci má být prodloužení stávajících linek metra A, B a C, což by umožnilo vznik deseti nových stanic podzemní dráhy. „Praha i její obyvatelé potřebují, abychom zajistili dostatečný rozvoj bydlení, který udělá rozdíl v jejich životech. Jen do naší metropole podle dostupných dat Institutu plánování a rozvoje brzy dorazí dalších 300 tisíc nových obyvatel,“ uvedl předseda Pirátů Zdeněk Hřib.
Strana upozorňuje, že současné plány města nedostatečné. Zatímco Praha dnes počítá kolem 1,38 milionu obyvatel, podle predikcí Institutu plánování a rozvoje by jich v roce 2050 mohlo být až 1,68 milionu, některé studie dokonce počítají s dvěma miliony. Stávající projekty městského bydlení v Letňanech, Nových Dvorech a na Palmovce s celkovou kapacitou maximálně 11 tisíc bytů podle Pirátů „rozhodně nebudou stačit“.
Piráti navrhují koncept „akceleračních zón“ – oblastí s možností zrychlené výstavby, který by chtěli legislativně prosadit. Inspiraci čerpají ze zahraničí, konkrétně z projektů jako Seestadt Aspern ve Vídni nebo Ijburg v Amsterdamu. „Stát výstavbu dostupného bydlení velmi zkomplikoval často zbytečnými normami, zároveň se stále spoléháme pouze na soukromý sektor,“ kritizuje architekt Matěj Čunát.
Nové čtvrti by měly fungovat na principu „měst krátkých vzdáleností“, kde obyvatelé mají všechny denní potřeby v docházkové vzdálenosti do 15 minut. Každá čtvrť by měla vlastní inovační nebo business centrum a vysokou energetickou soběstačnost. Pro zajištění kompletní infrastruktury by bylo podle Pirátů potřeba vystavět 72 školek, 20 základních škol a 37 středních škol.
Dopravní napojení by zajistilo prodloužení metra – linka C by se protáhla do Nových Kolovrat s napojením na Pražský okruh, linka A by pokračovala přes Východní město až potenciálně k nádraží Běchovice, a linka B by dosáhla do Západního města. Projekt by podle strany bylo možné realizovat ve spolupráci se soukromým sektorem.
Radní Adam Zábranský připomněl, že Praze po privatizaci v 90. letech zbylo jen 31 tisíc nájemních bytů. „Cestou k rychlé a udržitelné výstavbě jsou jednoznačně dřevostavby, které byly do české legislativy prosazeny Ivanem Bartošem,“ dodal s odkazem na možnost stavět až do výšky 18 metrů.