Evropský parlament schválil zprůměrování emisních pokut pro automobilky, což představuje podle europoslankyně Danuše Nerudové „dosud největší změnu Green Dealu v tomto mandátu“. Na sociálních sítích následně vypukl spor o to, kdo má na prosazení této úpravy hlavní zásluhy.
Nerudová si připsala výrazný podíl na tomto úspěchu: „Na tomto opatření jsem v rámci své frakce intenzivně pracovala několik měsíců. Pro mě osobně je to důkaz, že když jednáme v Bruselu konstruktivně, můžeme pro české zájmy skutečně něco změnit,“ uvedla europoslankyně za STAN. Podle ní tato úprava zajistí, že „pravidla budou férovější k evropskému – a hlavně českému – průmyslu“ a „pomůže zachovat konkurenceschopnost a pracovní místa“.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) však s tímto pohledem nesouhlasil a vyjádřil se kriticky k příspěvku Nerudové: „Nechci být pichlavý, ale skutečnou a viditelnou práci na tom odvedlo ministerstvo dopravy spolu s europoslanci z ECR. Návrh byl připravený už od října 2024. Za tu dobu to mohlo být na plénu EP 7x.“ Podle Kupky zástupci frakce Nerudové „blokovali přijetí rezoluce k automotive v EP“ a situaci pomohla vyřešit až „koalice stejně smýšlejících států“.
V následné výměně názorů Nerudová reagovala slovy: „Pane ministře, myslíte to, pro co jste získal ve finále podporu tak maximálně sám sebe? Tak se politika v Bruselu bohužel nedělá. Neprosadili jste vůbec nic. Ani nemohli. Bez podpory EPP to totiž nejde.“
Ministr Kupka nazval reakci europoslankyně „pozoruhodně sebestřednou“ a vyzval ke spolupráci: „Stojím teda spíš o to, abychom síly ve prospěch ČR a zdravého rozumu spojovali, než ukazovali něčí ego!“ Na to Nerudová odpověděla, že s tím „velmi souhlasí“ a doporučila Kupkovi „to ego upozadit, a poslechnout si, kdo se o to v EP opravdu zasloužil“.
Schválená úprava emisních pravidel by podle Nerudové měla mít pozitivní dopad zejména pro český průmysl a pracovní místa v regionech, přičemž podle jejích slov „nijak nebrzdí přechod na nízkoemisní mobilitu“.