Ministerstvo školství zavádí od školního roku 2025/2026 dvě nové možnosti skládání maturitní zkoušky, které nahradí dosavadní pokusné ověřování. Školy budou moci žákům nabídnout buď zpracování komplexní profilové práce, nebo uznatelné standardizované zkoušky místo klasických profilových zkoušek.
Novinky reagují na požadavky pracovního trhu a vysokoškolského prostředí. Pokusná ověřování budou ukončena k 30. září 2025, avšak ředitelé škol mohou nové možnosti nabídnout žákům již během jarního zkušebního období tohoto roku.
Komplexní profilová práce představuje zásadní změnu přístupu k maturitě. Žáci budou řešit reálné úkoly z praxe v autentickém pracovním prostředí za účasti odborníků. Podmínkou je spolupráce s konkrétním pracovištěm, které má oprávnění k činnosti v daném oboru a uzavře se školou smlouvu.
Tato forma maturity propojuje témata napříč profilovými předměty a podporuje kompetenční přístup místo klasického testování znalostí. Výslednou práci žáci obhajují u maturitní zkoušky před komisí a odpovídají na otázky související s tématem i profilovými předměty.
Druhou možností je uznávání standardizovaných zkoušek jako náhrady za část nebo celou profilovou zkoušku. Dosud bylo možné nahradit pouze zkoušku z cizího jazyka, nově mohou ředitelé škol stanovit podmínky pro uznání dalších certifikátů z informačních technologií či odborných předmětů.
Ředitelé přesně definují, jaké zkoušky lze uznat, za které předměty a zda půjde o úplnou náhradu. Stanoví také minimální požadovanou úroveň nebo procentuální úspěšnost potřebnou pro uznání certifikace.
Významnou změnou je také způsob zaznamenání výsledků do maturitního vysvědčení. Profilová zkouška nahrazená certifikátem bude nově hodnocena známkou podle předem stanovených kritérií, nikoli pouze označením „nahrazeno“. Díky tomu bude vysvědčení srozumitelnější pro zaměstnavatele, vysoké školy i zahraniční instituce.
„Novela školského zákona představuje výrazný krok vpřed: ředitelé škol mohou nově uznávat kvalitní odborné certifikace jako součást maturitní zkoušky. Českému školství to dává větší pružnost a žákům konkurenceschopnost,“ uvedl ředitel Střední průmyslové školy elektrotechnické v Praze Ondřej Mandík.
Zavedení nových možností bylo výsledkem úzké spolupráce ministerstva s Národním pedagogickým institutem ČR a školami zapojenými do pokusných ověřování, které se podle MŠMT setkaly s velmi pozitivním ohlasem.