Martin Kupka zasedání
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Ministr Kupka odhalil plány: 760 kilometrů rychlodrah a nové dálniční koridory

Ministerstvo dopravy představilo vizi rozvoje dopravní infrastruktury do roku 2050, která počítá s více než 630 kilometry nových dálnic a silnic mezi krajskými městy. Současně se připravuje výstavba 767 kilometrů vysokorychlostních železničních tratí.

„Celková délka hlavních koridorů určených k dalšímu sledování činí přibližně 540 km, s odhadovanými náklady 320 miliard Kč. Tyto projekty jsou navrženy tak, aby nejen zlepšily dopravní dostupnost, ale také přispěly k ekonomickému rozvoji regionů,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Z plánovaných vysokorychlostních tratí je podle ministerstva 484 kilometrů již ve fázi projektu. První stavba vysokorychlostní trati z Brna do Přerova začne již letos. Mezi klíčové železniční projekty patří tratě Praha – Brno – Ostrava – Katowice, Brno – Břeclav – Vídeň/Bratislava a Praha – Ústí nad Labem – Drážďany.

Železniční doprava v metropolích se zásadně promění. V Praze počítá ministerstvo s projektem Metropolitního expresu SPODEM se dvěma samostatnými tunely pod centrem města v délce přes 10 kilometrů. Centrální stanice vznikne pod hlavním nádražím a projekt počítá s dalšími čtyřmi stanicemi v centru – v Karlíně, na Florenci, Václavském náměstí a Karlově náměstí. Odhadované náklady jsou 185 miliard korun.

V Brně dojde k přestavbě celého železničního uzlu. Vznikne nové hlavní nádraží, přestupní terminál Černovice a stanice Brno-Židenice se přiblíží k tramvajovým zastávkám. Centrální komise ministerstva dopravy schválila záměr projektu letos v dubnu.

„Projekt řeší novou koncepci celého metropolitního uzlu tak, aby byla zajištěna dostatečná kapacita a spolehlivost pro osobní a nákladní vlaky, včetně požadavků na zapojení vysokorychlostních tratí. Celkové náklady na tento projekt se aktuálně odhadují na 73 miliard Kč. Stavět by se mohlo začít v roce 2028,“ vysvětlil Kupka.

Ministerstvo nezapomíná ani na vodní dopravu. Do plánů zahrnulo zlepšení plavebních podmínek na Labi a splavnění do Pardubic. Klíčové jsou projekty plavebního stupně Děčín, splavnění do Pardubic a stabilizace plavební dráhy v přístavu Chvaletice. Náklady se odhadují na desítky miliard korun.

Nemělo by se to sdílet?

Sdílet na
Zdroj: Ministerstvo dopravy