Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) se ostře postavil proti plánu Evropské komise na zavedení každoročních technických prohlídek vozidel starších deseti let. „Návrh Evropské komise na roční kontroly starších automobilů je byrokratický bič a zbytečná zátěž pro občany – časová i finanční,“ uvedl na sociální síti X.
Kupka jasně deklaroval odmítavý postoj české vlády: „JSME PROTI a budeme tomu aktivně bránit! Zbytečné regulace je třeba omezovat a nikoli rozmnožovat.“
Evropská komise v nedávno zveřejněném návrhu plánuje upravit unijní pravidla v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Nová regulace by zavedla povinné každoroční technické kontroly pro automobily a dodávky, jejichž stáří přesáhlo deset let. To by se týkalo například už vozů Škoda Octavia třetí generace, představené v roce 2012.
Připravovaná evropská úprava chce podle komise zlepšit bezpečnost na silnicích a kvalitu ovzduší. Vedle zkrácení intervalu technických kontrol pro starší vozy zahrnuje také nová pravidla pro kontroly elektromobilů, pokročilých asistenčních systémů a emisí. Současná pravidla byla naposledy aktualizována v roce 2014.
Kupka v příspěvku naopak vyzdvihl opačný přístup české vlády, která směřuje k menší administrativní zátěži. „Díky novele silničního zákona, kterou dnes podepsal prezident, prodlužujeme od 1. července platnost evidenčních kontrol na dva roky,“ napsal ministr.
Ministr vidí cestu v zajištění kvalitního systému kontrol namísto jejich častějšího provádění: „Chceme kvalitní síť kontrol bez chybujících nebo dokonce podvádějících stanic. Technická kontrola jednou za dva roky pak úplně stačí.“
O finální podobě návrhu budou nyní jednat Evropský parlament a Rada EU zastupující členské státy.