Poslanec Martin Kolovratník (ANO) kritizuje letošní zdražení roční dálniční známky na 2 440 korun, které označuje za neúměrné k nabízené kvalitě. Oproti roku 2023 se cena zvýšila o více než polovinu.
„Zvýšení dálniční známky oproti roku 2023 o více než polovinu podle mě bez adekvátního rozšíření sítě prostě není vůči lidem fér,“ napsal Kolovratník na sociální síti. Jako člen sněmovního výboru pro dopravu dlouhodobě vystupoval proti skokovému zdražení a navrhoval zmrazení ceny.
Poslanec upozorňuje na nepoměr mezi českou a rakouskou dálniční sítí. Zatímco čeští řidiči platí podobné částky jako v Rakousku, rakouská síť má přes 2 300 kilometrů, zatímco česká je o stovky kilometrů kratší. „Navíc u našich jižních sousedů jsou součástí infrastruktury také tunely či alpské úseky,“ dodává.
Kolovratník přitom není principiálně proti dálničním poplatkům. „Nechci brojit proti samotné myšlence poplatku – naopak, jsem dlouhodobě zastáncem stabilního financování výstavby dálnic. Ale chci, aby stát jednal férově,“ vysvětluje svůj postoj.
Pozitivně hodnotí současné tempo výstavby, kdy stát letos plánuje zprovoznit přibližně 75 km nových dálnic a celková síť se blíží k hranici 1 600 kilometrů. Zvláště vyzdvihuje stavbu D35, kterou označuje za „největší dálniční staveniště ve střední Evropě“.
Zdražování podle Kolovratníka má smysl až po dokončení odpovídajících úseků. „Teprve až v tento moment mi dává smysl otevírat debatu o navyšování ceny dálniční známky,“ uzavírá poslanec, který dlouhodobě prosazuje princip, že cena má odpovídat kvalitě poskytovaných služeb.