Premiér Petr Fiala vnímá kvalitu vzdělávání jako rozhodující faktor pro budoucnost České republiky. Na konferenci Vzdělání pro 21. století, kterou ve čtvrtek pořádal, představil devět tezí o současném stavu a směřování českého vzdělávacího systému.
Jako pozitivní příklad modernizace uvedl digitalizaci přijímacího řízení na střední školy, kterou letos využilo 87 % z celkových 154 tisíc uchazečů. „Je to drobný příklad, ale velmi výmluvný. Ve věci týkající se významné části společnosti jsme uskutečnili zásadní praktický posun v reálném čase,“ zhodnotil premiér.
Fiala zdůraznil, že prioritou vlády je posilování všeobecného vzdělávání. Argumentuje tím, že tradiční model s konkrétní přípravou na zaměstnání již nevyhovuje měnícímu se světu. „Potřebujeme systém, který připravuje lidi s dobrým všeobecným základem a správnými kompetencemi,“ uvedl s odkazem na doporučení OECD.
Nový obor Všeobecné lyceum podle něj nyní nabízí prvních 30 škol s 819 místy. Kapacita čtyřletých gymnázií se meziročně zvýšila o 980 míst na celkových 17 400, což představuje nárůst o 5,6 %.
„Chceme, aby do budoucna zřizovatelé nabízeli všeobecné obory pro polovinu zájemců – což odpovídá průměru EU,“ nastínil premiér cíl vlády. Podle průzkumu společnosti PAQ Research by právě 50 % rodičů dalo své dítě na gymnázium nebo lyceum, pokud by nemuseli taktizovat kvůli omezené kapacitě.
Premiér také otevřeně pojmenoval problém regionálních nerovností. „V některých místech země se žák nedostane na gymnázium s 80 body, jinde stačí klidně o 30 méně. To je lidmi pociťováno jako neférové,“ konstatoval. Za řešení těchto nerovností jsou podle něj zodpovědné především kraje, kterým vláda vytvořila vhodné podmínky.
Na základních školách podle Fialy zavádějí nové rámcové vzdělávací programy, které znamenají „méně memorování, víc prostoru pro motivaci, kritické myšlení a základní gramotnosti“. V pilotním režimu se spustí již letos v září.
Výzvou zůstává podle premiéra inkluzivní vzdělávání. „Musíme zajistit inkluzi, která nás nebude omezovat. Daří se začleňovat žáky s hendikepem, ale musíme vědět, že to není na úkor ostatních a celkové kvality vzdělávání,“ uvedl.
Premiér také upozornil, že Česko má pouze 27 % vysokoškoláků v produktivní populaci, což je třetí nejhorší výsledek v EU. „Mělo by jich přibývat,“ prohlásil, „přitom ale platí, že ne všichni by měli dělat vědu.“ Vláda proto rozděluje vysokoškolské programy na akademické a profesní.
Fiala zmínil i návrh poslankyně Renaty Zajíčkové na proměnu vzdělávacího systému. Ten počítá mimo jiné s přeměnou osmiletých gymnázií na šestiletá a lepším systémovým propojením všech úrovní vzdělávání.
„Je to jediná ucelená a dostatečně konkrétní vize, která je nyní na stole,“ ocenil premiér.
Budoucnost vzdělávání podle něj nespočívá jen ve financích, ačkoliv rozpočet ministerstva školství je rekordní – 291 miliard korun, o 22 miliard více než loni. „Problémy našeho školství jsou mnohem víc záležitostí systémového nastavení,“ uzavřel.
„Jsme první vláda po mnoha letech, která o vzdělávání přemýšlí holisticky, komplexně a také v globálním kontextu,“ prohlásil Fiala na závěrem.