Evropská vlajka
Zdroj: Pixabay

Evropská unie zrušila platformu pro řešení sporů online, obchodníci se zbavili další povinnosti

Evropská platforma pro řešení sporů online (ODR) ukončila svou činnost k 20. červenci 2025, čímž skončila jedna z povinností obchodníků informovat o této službě spotřebitele. Platforma fungovala od února 2016 a vznikla na základě unijního nařízení z roku 2013.

Systém ODR sloužil k mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů vyplývajících z online nákupů mezi spotřebiteli a obchodníky usazenými v EU. Všichni obchodníci měli podle zrušeného nařízení povinnost informovat o platformě na svých webových stránkách a v obchodních podmínkách.

Obchodníci by nyní měli co nejdříve odstranit odkazy na zrušenou platformu ze svých stránek. Zůstává však v platnosti povinnost informovat o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů podle českého zákona o ochraně spotřebitele.

Evropská komise připravuje náhradní digitální nástroj, který však nebude umožňovat přímé podávání stížností. Nová webová stránka má poskytovat pouze informace o mimosoudním řešení sporů a seznam všech subjektů ADR v Evropské unii včetně Norska, Islandu a Lichtenštejnska.

Spotřebitelé, kteří mají problém s obchodníkem, se mohou nadále obracet na spotřebitelské organizace, subjekty mimosoudního řešení podle odvětví nebo v případě přeshraničních sporů na Evropské spotřebitelské centrum. Poslední možností zůstává soudní řízení, pokud jiné způsoby řešení nepomohly.

Sdílet:
Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu