Dostavba dálnice D52 směrem k rakouské hranici se po letech příprav dostala zelenou od ministerstva životního prostředí. Proces posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) byl úspěšně dokončen, což otevírá cestu k realizaci stavby propojující Českou republiku s rakouskou dálnicí A5.
Ministr dopravy Martin Kupka označil získání kladného stanoviska za „zásadní milník“ pro projekt. „Tento projekt nejen zlepší spojení mezi Brnem a Vídní, ale také přinese vyšší bezpečnost a komfort pro obyvatele regionu. Věřím, že se nám podaří dokončit tuto významnou stavbu kolem roku 2032,“ uvedl Kupka.
Nově posuzovaný úsek má délku 23,12 kilometru a zahrnuje tři stavební části od Pohořelic přes vodní nádrž Nové Mlýny až ke státní hranici. V současnosti je v provozu pouze část Brno–Pohořelice. Po dokončení se cestovní doba mezi Brnem a Vídní zkrátí až o 30 minut.
Ministr životního prostředí Petr Hladík zdůraznil, že EIA stanovila 96 podmínek pro ochranu přírody a obyvatel. „Vyslyšeli jsme výhrady obcí a veřejnosti a v podmínkách je zohlednili,“ řekl Hladík. Mezi klíčová opatření patří protihlukové stěny, obchvat Pohořelic Nové vsi nebo zábranv proti střetu ptáků a netopýrů.
Trasa povede chráněnými územími včetně CHKO Pálava a lokalit Natura 2000. Celá dálnice bude bez veřejného osvětlení kvůli prevenci světelného znečištění. Pro přechod přes Nové Mlýny EIA umožňuje dvě varianty – samostatný násyp nebo estakádu.
Realizace je naplánována na roky 2026 až 2032 a bude financována ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Hejtman Jan Grolich projekt uvítal s tím, že „přinese pozitivní dopady pro místní ekonomiku a kvalitu života obyvatel“.
Dálnice D52 je součástí evropské dopravní sítě TEN-T a evropského koridoru Baltské moře – Jadran, což posílí dopravní i hospodářské vazby mezi Českou republikou a Rakouskem.