Učitel před dětmi
Zdroj: Pixabay

Čeští učitelé vedou Evropu v práci s AI, ale profese ztrácí prestiž a mladé zájemce

Česká školní inspekce dnes zveřejnila výsledky mezinárodního šetření TALIS 2024, které mapuje pracovní podmínky pedagogů ve více než 60 zemích světa. Data ukazují ambivalentní situaci českého školství – na jedné straně čeští učitelé dominují Evropě v oblasti umělé inteligence, na druhé straně profese ztrácí společenskou prestiž a přitažlivost pro nastupující generaci.

Téměř 54 % českých učitelů absolvovalo vzdělávání zaměřené na využívání AI ve výuce, což výrazně převyšuje evropský průměr 30 %. Ministr školství Mikuláš Bek tento údaj označil za důkaz, že „čeští učitelé v této oblasti patří k evropské špičce“.

Pozitivní trend se projevil také v oblasti platového ohodnocení. Zatímco v roce 2018 bylo se svým platem spokojeno pouze 28 % učitelů, nyní je to 47 %. Celkově vyjádřilo spokojenost s pracovními podmínkami 84 % pedagogů.

Problematická zůstává však nízká společenská prestiž profese – pouze 22 % učitelů vnímá, že si společnost jejich práce váží, a uznání ze strany politiků cítí pouhých 15 %. Tato situace se odráží v klesající atraktivitě povolání pro mladé, kdy jen 46 % začínajících učitelů uvádí učitelství jako svou první kariérní volbu.

Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal upozornil na rizika této tendence: „Pokud chceme udržet kvalitu vzdělávání, musíme posílit společenské uznání učitelů, vytvořit jasný kariérní řád a systematicky podporovat začínající pedagogy.“

Šetření také odhalilo generační rozdíly v pracovních výzvách. Mladí učitelé čelí vyššímu stresu a problémům s kázní, zatímco zkušení pedagogové se nejvíce potýkají s rostoucí administrativní zátěží.

Ministerstvo školství na základě zjištění plánuje omezit administrativní zátěž pedagogů a posílit jejich kariérní rozvoj v návaznosti na Strategii vzdělávací politiky ČR 2030+. Prioritou zůstává také podpora začínajících učitelů prostřednictvím mentoringu a metodické pomoci.

Velvyslanec ČR při OECD Aleš Chmelař ocenil, že česká státní správa „výsledky a mezinárodní srovnání bere vážně a aktivně je využívá v tvorbě veřejných politik“. Do letošního šetření TALIS se v Česku zapojilo více než 7 000 učitelů z 368 škol.

Sdílet:
Zdroj: Ministerstvo školství