Baťův kanál
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Baťův kanál konečně kompletní: Nová plavební komora spojila Rohatec s Hodonínem

Ředitelství vodních cest zahájilo zkušební provoz nové plavební komory Rohatec-Sudoměřice, která po téměř 90 letech dokončila ambiciózní projekt Tomáše Bati. První lodě tak díky čtrnáctému zdymadlu dopluly z Výklopníku až do Hodonína.

Baťův kanál dostává po téměř devadesáti letech své čtrnácté zdymadlo. Byl sice vybudován za účelem závlah a dopravy lignitového uhlí z Rohatce do Baťových závodů v Otrokovicích, ale nedlouho po svém dokončení ve 30. letech minulého století se začal využívat i pro rekreační plavbu,“ uvedl Václav Bernard, náměstek ministra dopravy. Plný pravidelný provoz bude zahájen 1. května příštího roku.

Starostové obcí Rohatec a Sudoměřice vzájemným předáním vod Baťova kanálu a řeky Moravy symbolicky propojili dosud oddělené vodní cesty. Sedmikilometrový úsek Moravy mezi Rohatcem a Hodonínem se tak napojil na stávajících 53 km Baťova kanálu vedoucího z Otrokovic.

Stavební práce trvaly téměř přesně dva roky a přes několikatýdenní zdržení způsobené loňskými zářijovými povodněmi se podařilo stavbu zprovoznit ještě před ukončením letošní plavební sezóny. „Po desetiletích příprav se prodloužení Baťova kanálu do Hodonína stalo realitou,“ konstatoval Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR.

Jihomoravský kraj projekt dlouhodobě podporoval a podílel se na jeho financování. „Prodloužení Baťova kanálu do Hodonína bylo dlouhodobou prioritou Jihomoravského kraje. Napojení Rohatce a Hodonína na oblíbenou vodní cestu výrazně rozšiřuje turistické možnosti v regionu,“ uvedl Jan Zámečník, náměstek hejtmana.

Nová plavební komora překonává výškový rozdíl 2,7 metru mezi jezem Sudoměřice a hladinou v řece Moravě. Přilehlý jez z 30. let prošel kompletní obnovou a dalších 800 metrů koryta říčky Radějovky bylo prohloubeno a rozšířeno. Součástí projektu jsou i rozsáhlá environmentální opatření včetně nového biokoridoru.

Celkové náklady dosáhly 339,8 milionu korun bez DPH, z toho prodloužení vodní cesty s plavební komorou stálo 262 milionů a oprava jezu 77,8 milionu korun. Stavbu financoval Státní fond dopravní infrastruktury.

Zkušební provoz bude probíhat po dobu dvou posledních víkendů v září, vždy od pátku do neděle v časech od 9:30 do 18:00 hodin s polední pauzou.

Sdílet:
Zdroj: Ministerstvo dopravy