V prostorách Senátu byl pod záštitou senátního školského výboru představen Audit vzdělávacího systému za rok 2024, který zpracovala nezisková organizace EDUin. Letošní analýzy, které prošly odbornou oponenturou, se zaměřily na tři klíčová témata – víceletá gymnázia, podporu nadaných žáků a kariérní poradenství ve školách.
Místopředseda Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Jan Grulich při této příležitosti zdůraznil: „Školství patří k zásadním tématům naší společnosti. Přestože si to ne všichni uvědomují, je investicí do nás. Aby Česko bylo i nadále úspěšnou a prosperující zemí, musíme podporovat nadané žáky a nebrzdit je v jejich rozvoji.“ Grulich též připomněl důležitost otázky, jakou roli mají víceletá gymnázia v našem vzdělávacím systému.
Programový ředitel EDUinu Miroslav Hřebecký, autor analýzy o víceletých gymnáziích, poukázal na závažný problém českého školství: „Náš chronický problém je ale jinde – výsledky dětí jsou příliš závislé na tom, jak moc jsou vzdělaní jejich rodiče, místo aby odrážely reálný studijní potenciál.“ Přestože čeští žáci dosahují v mezinárodním srovnání OECD mírně nadprůměrných výsledků, tato závislost na rodinném zázemí představuje významnou systémovou nerovnost.
Další oblasti auditu se zaměřily na kariérní rozvoj a podporu nadaných žáků. Analytička Nikola Šrámková upozornila, že mnoho žáků si neuvědomuje své schopnosti a silné stránky, což vede k chybným rozhodnutím ve vzdělání a kariéře. Tento problém má podle ní negativní dopady nejen pro jednotlivce, ale i pro stát jako celek. Kariérové vzdělávání a poradenství by mohlo pomoci vyrovnávat tyto nerovné příležitosti, zvláště u dětí z nepodnětného prostředí.
Kateřina Lánská, která se zabývala podporou nadaných žáků, doplnila kritický pohled: „Nadané a mimořádně nadané žáky v našich školách dlouhodobě přehlížíme. Ukazují nám to data MŠMT, České školní inspekce i řada výzkumů.“ Podle ní identifikace nadání často podléhá stereotypům a systém podpory nadaných je v mnoha ohledech pouze formální nebo nedostatečný, čímž přicházíme o možnost rozvíjet talenty jednotlivých dětí.
Audit vzdělávacího systému zpracovává organizace EDUin každoročně již od roku 2014. Jednotlivé kapitoly obsahují nejen analýzy, ale také doporučení pro vzdělávací politiku a jsou oponovány nezávislými odborníky. Kompletní materiály jsou veřejně dostupné na webových stránkách EDUin.