Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) zveřejnilo právní část auditu digitalizace stavebního řízení, která odhalila 32 klíčových zjištění v problematických oblastech. Téměř tři sta stránkový dokument analyzoval legislativní, smluvně-zakázkovou a dotační stránku projektu.
Nejzávažnější problémy se týkají projektového řízení a personálního zajištění. Audit konstatoval neobsazení některých klíčových rolí v projektu, které předpokládá vlastní metodika resortu. MMR už od prvního čtvrtletí letošního roku posílilo projektový management a vytvořilo řídící výbor s týdenními schůzkami.
„Výsledkem je 32 klíčových zjištění, které nám pomohou lépe nastavit projektové řízení, personální zajištění nebo zakázkové aspekty projektu digitalizace stavebního řízení,“ uvedl ministr Petr Kulhánek.
Audit identifikoval také problémy s akceptováním plnění bez výhrad ze strany dodavatelů. Informační systémy stavebního řízení podle auditorů nesplnily všechny požadavky zákona o kyberbezpečnosti. MMR proto plánuje vytvoření nového oddělení se čtyřmi specialisty na kyberbezpečnost.
Riziko představuje také nesplnění milníků Národního plánu obnovy a s tím spojené finanční sankce. Ministerstvo je však v závěrečné fázi jednání s Evropskou komisí, které má riziko výrazně snížit. U milníku číslo 75, který přímo souvisí s náklady na digitalizaci, Česko o evropské prostředky nepřijde – vyčleněná částka byla převedena na jiné digitální projekty.
Auditorky vrchní ředitelka IT sekce Eva Pavlíková oznámila, že do konce června bude dokončena business a funkční analýza. „Pokud půjde vše podle plánu, chceme mít zadávací dokumentaci hotovou do konce letních prázdnin,“ prohlásila.
Technickou část auditu zpracovatel dokončuje a resort předpokládá její zveřejnění v průběhu června. Teprve poté bude kontrola digitalizace stavebního řízení kompletní.